Storytelling
1 dag
Beslutsfattande | Emotionell Retorik | Storytelling
Innehåll
Berättelsen är vår äldsta budskapsbärare. Genom historien har vi lärt oss, utvecklats och överlevt med hjälp av berättelser, och inom retoriken har berättelsen alltid varit ett av de viktigaste medlen för att övertyga. Idag vet vi, med hjälp av MRI scanning, hur den mänskliga hjärnan påverkas av att lyssna till berättelser. När vi kombinerar den kunskapen med dagens moderna forskning kring beslutsfattande, så kallad neuroekonomi, och neurovetenskap, så blir det väldigt tydligt att emotionell retorik är en nyckel för att påverka andra och att Storytelling är ett otroligt effektivt verktyg för det.
Akt ett: Insikt
Vi fördjupar oss i de mekanismer som påverkar vårt beslutsfattande och svarar på frågan hur mycket vi egentligen styr våra egna beslut. Utgångspunkten är modern forskning inom neuroekonomi och neurovetenskap. Idag vet vi, tack vare forskning, att känslor är den viktigaste faktorn för vårt beslutsfattande.
Akt två: Teori och modeller
Storytelling är troligen vårt främsta verktyg för att skapa Emotionell Retorik. I akt 2 tittar vi på dramaturgiska modeller för just effektiv Storytelling. Vi lär oss hur Pixar bygger sina kända berättelser och hur vi själva kan bygga våra på samma sätt.
Akt tre: Workshop
Genom strukturerade samtal och frågeställningar finner vi, sållar och delar de berättelser som bor inom dig eller din organisation. Därefter paketerar vi dem enligt de modeller vi lärt oss i Akt 2.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som vill stärka din förmåga att nå fram med och övertyga med dina budskap och förstår att det krävs något mer än de vanliga argumenten. Du är en relativt van talare och du har troligen en viss erfarenhet av retorikträning men det är inget krav. Tidigare kursdeltagare innefattar säljare, chefer och ledare, affärsutvecklare som behöver kommunicera och övertyga på en mer strategisk nivå.
Missa heller inte mina artiklar på ämnet:
Om Beslutsfattande, Emotionell Retorik och Storytelling
Om Triaden och 2 enkla tekniker för Effektiv Storytelling
– Ögonöppnare som får igång tankeverksamheten i en annorlunda riktning!
– Uppskattar verkligen att ta del av Edvards insikter och kunskap.
– Älskar dialogerna, upplägget, tankarna!
– Mycket bra kurs.
Recension
Utvärdering från senaste workshoppen:
4,5 av 5
If you want to be decisive in decision making – then you really want to harness the power of emotion in shaping your decisions.
/Baba Shiv
Professor i Marknadsföring – Stanford Univerity