FIND YOUR WHY
Workshop 1 dag
Insikt | Samförstånd | Uttryck
BAKGRUND
De flesta organisationer kan berätta Vad de gör men merparten av dem kan inte berätta Varför de gör det. Vårt tydligt formulerade WHY är fundamentet som vårt arbete bör vila på. Det skapar, tydlighet, mening och motivation åt oss själva, hela vår organisation och inte minst våra uppdragsgivare. Vårt tydligt formulerade WHY är underlaget som all annan kommunikation utgår ifrån.
SYFTE
Arbeta fram ert WHY-STATEMENT som hela organisationen kan skriva under på, och därefter berättelsen som backar upp det. Så att ni blir tydliga i varför ni finns, vad ni tillför, hur ni ser på både omvärlden och framtiden. Genom ert Why-Statement och er ”Backstory” skapar vi mening och motivation både internt och externt.
HUR
Genom en strukturerad Workshop börjar vi tillsammans formulera ert WHY och berättelsen som backar upp det. Därefter arbetar Edvard Raft Retorik vidare med ert WHY-STATEMENT och er berättelse tills den är redo att spridas.
Workshoppen som tas fram utgår från Simon Sineks böcker Start With Why och Find Your Why samt teorin och modellerna bakom The Pixar Story Spine. Därutöver Retoriska modeller kring syfte, retorisk situation och struktur.
VAD
Resultatet med arbetet är:
- Ert Why Statement som ett stycke i 1-3 meningar.
- Er Backstory som berättar hur ni ser på världen och ger bakgrunden till ert Why-Statement.
- Målbild 1 A4 sida.
Läs också min bloggartikel på temat:
https://www.edvardraft.se/find-your-why/
Delar ut innehållet
- Syfte och mål
- Retorisk situation
- Trosuppfattningar
- Storytelling
- Why-How-What-formulering
Målgrupp
Kursen vänder sig till er som är redo att tillsammans se på er själva och den organisation ni representerar. Att vända blicken inåt för att skapa den retoriska plattform som er interna och er externa kommunikation sen kan vila på och utgå ifrån. Oftast är det ledningsgrupper som går igenom denna workshop, men det kan också vara intressenter i större transformerande projekt. Kontakta mig för referenser.
The single biggest problem in communication – is the illusion that it has taken place.
/George Bernard Shaw
Författare