Om hur ni kan hitta ert VARFÖR.
Oslo Sentralstasjon 08.15
De nya stolta ”barcode-husen” som huserar finansbranschens elit glänser i morgonsolen och de välskräddade hyresgästerna därinne har säkert redan knackat på datorerna i ett par timmar.
Men den här historien började egentligen igår 07.30 på 10 000 meters höjd någonstans i höjd med Karlstad, då jag tillät mig att filosofera inför workshoppen som väntade.
Utifrån ett affärsmodellsperspektiv får vi ge Simon en eloge som lyckats så väl att skapa ett behov som så många blivit tvungna att köpa hjälp för att kunna uppfylla. Jag kommer ohämmat att tänka på scientologerna. No pun intended.
I boken får läsaren ta del av extremt konkreta modeller för att workshoppa för att just finna sitt Why. Jag tänker att Simon själv, i sina processer som lett upp till den nya boken, stötte på många av de utmaningar som inte kom fram i det där första TED pratet, och jag är väldigt tacksam för att han delar dem.
Processerna beskrivna i boken ger en väldigt bra hands-on beskrivning av något som i slutändan kan generera – i bästa fall färdigformulerade Why Statements – och i alla fall stora insikter om både drivkrafter, trosuppfattningar och kultur inom en organisation.
Modellen och processen är för mig relevant då jag arbetar med workshops i Storytelling.
Den utmaning som väntade mig när planet tagit sig genom molnen till mer jordnära tankegångar, var att hjälpa en kund att göra kopplingen mellan en ny produkt (What) och deras Why.
Det vill säga produktens koppling till den bakomliggande trosuppfattning som lett till att produkten skapats.
Syftet med workshoppen var att förankra denna produkt i framförallt sälj- och marknadsorganisationen. Så att, kort och gott, alla skulle ”hoppa på tåget”.
Så här ser jag det:
Varje god Storytelling behöver förankras i något större, det du i den dramaturgiska skolan kallar för ett Tema. Och jakten på ett Why blir på samma gång en jakt på vilka teman som utgör grunden för den kommande Storytellingen. På så sätt kan vi använda Storytelling för att förankra våra produkter (What) i vårt Why.
Delar ur Workshoppen:
- Vilken är er grundläggande trosuppfattning som får er att skapa det ni gör?
- Beskriv produktens Why enligt modellen: VI VILL … SÅ ATT…
- Gör om denna process utifrån tre perspektiv och tänk dig att det är en ambassadör för produkten som talar:
- Företaget
- Säljarna
- Kunderna
I morse, medan dimman lättade i bukten utanför stationen i Oslo så att operahuset med dess pingvinbackar kom tillbaka i förgrunden, klarnade än mer både processen och den input som den gav. Jag formulerade den Story som beskriver hur deras What förankras i deras Why och tryckte på Send.
Vill du läsa mer om Storytelling så missa inte min tidigare artikel:
Om Beslutsfattande, Emotionell Retorik och Storytelling