Content manager
Jobbet som content manager sträcker sig oftast från idéstadiet till det färdiga eventet. I huvudsak är det mitt ansvar att se till att eventets kommunikativa mål och syfte uppfylls.
Kommunicerar vi rätt saker på rätt sätt? Har vi rätt talare på plats? Vilken känsla vill vi skapa? Vilken konkret information behöver besökarna få med sig? Hur får vi dem att komma ihåg detta?
Jag är med i processen att att ta fram det övergripande konceptet, finna den röda tråden och strukturen för eventet. Jag har kontakten med talare och moderatorer. Jag skriver manus för eventet på plats och och även för eventuella filmer, vilka jag också är med och producerar. Jag hjälper talarna med sina presenationer och som talarcoach. Och jag jobbar väldigt nära moderatorn och fungerar som en länk mellan kunden och moderatorn.
Genom åren har jag fått tillfället att arbeta med några av våra främsta moderatorer och inspiratörer, såsom Musse Hasselwall, Ola Lauritzon, Hanna Widell, Isabella Löwengrip, Sabinije Von Gaffke, Mikael Tornving, Peter Settman, Kjell Enhager, Bo Dahlbom, Kjell A Nordström, för att nämna några. På min CV kan jag även tillägga att jag talarcoachat en robot.
Nedan finner du mina senaste uppdrag som Content manager på uppdrag av Nine Yards och mitt program kring Retorikcoaching inför event.
Steg 1
Innehållsmöte
2 – 4 timmar
Senast 3 veckor innan event
Syfte
Det här är eventets viktigaste möte, och erfarenhetsmässigt det som de flesta missar att ta på allvar. Här samlar vi alla talare och moderatorer och skapar en gemensam förståelse för eventets syfte, målsättning och den röda tråden, samt respektive talares roll och uppgift.
Innehåll
- Övergripande syfte och målsättning
- Röd tråd / tes / idé / koncept
- Syfte, målsättning och röd tråd för respektive talarpass
- Hur passar allt ihop för att skapa en helhet som uppfyller syftet?
Föreläsning retorik
30 minuter om retorisk förberedelse, struktur, inledning och avslut, budskapsmall och storytelling.
Efter mötet
Skriftlig efterlämning med strukturen för eventet, syfte och målsättning för helheten samt respektive del. Även skriftlig efterlämning av den retoriska teorin som presenteras.
Steg 2
Torr-rep
2 – 8 timmar
Ca 1-2 veckor innan event
Syfte
Torr-rep av hela eventet för att se hur delarna hänger ihop och säkerställa att syfte och mål uppfylls. Träna på sin egen presentation och få feedback från retorikcoach samt kollegor. Kan filmas om så önskas för självevaluering.
Innehåll
- Uppfylls syftet för eventet samt respektive pass?
- Finns det en tydlig röd tråd genom alla pass och helheten?
- Följs en retorisk struktur i respektive pass och för helheten?
- Berör argumentationen målgruppen?
- Hur används storytelling?
- Kroppsspråk och handgester
- Rörelse, tempo och pausering
- Tonalitet och röst
Steg 3
Genrep
2 – 8 timmar beroende på grupp
2-5 dagar innan event
Syfte
Efter feedbacken från torr-repet har respektive talare bearbetat sin presentation. Nu är det dags för den sista träningen inför eventet. Även denna gång kan presentationerna filmas om så önskas för självevaluering.
Innehåll
- Moderatorns inledning, bryggor samt avslut
- Tydlighet i struktur och argumentation
- Storytelling
- Framförandeteknik
- Kroppsspråk
- Rörelse på scen
- Publikkontakt
- Tempo / Pausering
- Röst / Tonalitet
- Nervositet / Närvaro
Kurser och Workshops
En Kurs eller Workshop är startskottet på en utvecklingsresa. En stor del av utvecklingen sker efter träningsinsatsen. För att den utvecklingen ska äga rum krävs det att utbildningen ger ett starkt avtryck. Insikt, förståelse, upplevelse och känslomässigt laddad motivation är nyckelord för att lyckas på sin resa.
Kontakt
_____________