Begreppet försäljning behöver inte tolkas som en fot inklämd i dörröppningen.
I vissa målgrupper som oundvikligen jobbar med försäljning är just begreppet försäljning snarare ett skällsord. Forskare är en sån målgrupp. Samtidigt bygger hela deras yrkesexistens på att de lyckas skapa tillit och ”sälja” in sin forskning. Det här är för mig en väldigt intressant utgångspunkt att tala om retorik och konsten att övertyga, och det var utgångspunkten för ett samarbete som startade 2015.
Jag träffade KG, VD och grundare av Coast Communication när jag skrev min C-uppsats i retorik på högskolan 2007. Från kontoret på Kungsgatan i Stockholm fick jag inblick i den retorik och dramaturgi som på många sätt ligger till grund för kommunikationen hos Coast Communication.
Många år senare var tiden rätt och KG hörde av sig till mig kring en upphandling i retorikträning för en av deras kunder. En offentlig myndighet där målgruppen bestod av en del forskare och en del administratörer, som arbetar som forskarstöd. Målet var att skapa bättre kommunikatörer, både internt och externt. Men även få målgruppen att förstå att just begreppet försäljning inte nödvändigtvis behöver tolkas som en fot inklämd i en dörröppning, utan snarare bör ses som ett sätt att förmedla sina idéer på ett övertygande sätt.
The whole is greater than the sum of its parts.
– Aristotle
Synergi bygger på idén om att helheten är större än summan av delarna. I det här fallet handlade det om synergi mellan en riktigt erfaren journalist och PR expert med internationell bakgrund och en retorikkonsult. Summan av dessa delar bildade en retorikträning i två dagar, där perspektiven, förutom ett fokus på retorik och argumentation, fick inslag av medieträning, PR och budskapsformulering under press.
Kursutvärderingarna ger fortsatt väldigt höga resultat och kursen har fortlöp för ett flertal olika målgrupper sedan 2015.
Branch
Svensk myndighet inom forskning
Målgrupp
Forskare, ledare, forskarstöd, projektledare, ekonomer
Mål
Stärka kompetensen inom retorik, kommunikation och förmågan att överföra budskap på ett övertygande sätt.
Fler Kurser och Workshops
En Kurs eller Workshop är startskottet på en utvecklingsresa. En stor del av utvecklingen sker efter träningsinsatsen. För att den utvecklingen ska äga rum krävs det att utbildningen ger ett starkt avtryck. Insikt, förståelse, upplevelse och känslomässigt laddad motivation är nyckelord för att lyckas på sin resa.
Kontakt
_____________