Vi behöver addera mer Emotionell Retorik i vår kommunikation om vi vill vara med och påverka människors beslut.
Och det är här Storytelling kommer in i sagan.
Storytelling är ett oerhört kraftfullt verktyg för att skapa Emotionell Retorik.
Så var börjar vi då?
Om vi går till en av källorna för inspirerande Storytelling (TED.com) så kan vi snart, precis som Carmine Gallo gör i sin otroligt inspirerande bok nämnd i citatet ovan, utröna 3 typer av berättelser:
1. Berättelser om dig själv, egna anekdoter och självupplevda händelser.
2. Berättelser om andra, andras upplevelser som du tagit del av på något sätt.
3. Berättelser om andra företags- och varumärkessuccéer (försök att hitta de som matchas till din specifika målgrupp så vi slipper lyssna på samma välkända succéer om och om igen, aka Uber, Spotify etc…;) )
Då har vi i alla fall tre inramningar att leta berättelser i.
Men hur ska vi då paketera våra berättelser? För vad vi i själva verket vill är ju att ta med lyssnaren på en resa. En resa med en sensmoral och ett tema som lär lyssnaren något – och då helst om den utmaning som är ämnet för hela samtalet. Vi vill ta dem på en resa där vår huvudkaraktärs känslor smittas av på lyssnaren och ger dem en upplevelse att minnas.
Och har berättelsen gjort sitt jobb – och har du varit sann i dina intentioner – bör nu lyssnaren se det du ser, förstå det du förstår, och känna det du känner. Och därefter fatta sina beslut.
Det finns ett flertal väldigt tydliga strukturer som hjälper dig att paketera dina berättelser och skapa en effektiv dramaturgi som berör. En av dem är The Pixar Story Spine. I nästa artikel kommer jag bland annat gå igenom hur den kan appliceras för att bygga Storytelling för att smycka dina tal, presentationer eller säljpitchar. Jag kommer även bjuda på egenutvecklade metoder för den nog så viktiga processen att finna de berättelser du sen vill paketera.
Följ mig här och på Linkedin – Nästa artikel, handlar om tekniker för att finna sina berättelser och sedan dramatisera dem med hjälp av The Pixar Story Spine.
Vill du lära dig mer om detta och inte minst hur du eller den organisation du representerar kan bli bättre på att finna, paketera och berätta era historier, vare sig det handlar om sälj, ledarskap eller kultur och varumärkesbyggande, då vill jag rekommendera min mycket uppskattade workshop kring just Emotionell Retorik och Storytelling. Där tar vi det hela vägen, i slutet på dagen har ni med er sanna välpaketerade berättelser från er själva – och dessutom tekniker att fortsätta bygga er Storytelling.
Läs mer om Workshoppen och boka:
Mina Kurser och Workshops
En Kurs eller Workshop är startskottet på en utvecklingsresa. En stor del av utvecklingen sker efter träningsinsatsen. För att den utvecklingen ska äga rum krävs det att utbildningen ger ett starkt avtryck. Insikt, förståelse, upplevelse och känslomässigt laddad motivation är nyckelord för att lyckas på sin resa.