Därför är [ditt syfte] det enda som ska stå på ditt manuskort.
Tänk dig följande scenario…
Du har precis blivit presenterad av moderatorn och gör din väg upp på stora scen. I handen har du dina talarkort, fint klistrade på en bit hårt papper med logga och allt. Du intar mitten på scenen nära scenkanten och möter din publik med ett leende, säger dina inledande ord och ser sedan ner på dina talarkort. Direkt går det upp för dig att de ligger i helt fel ordning, och du har missat att numrera korten. Efter att ha bläddrat runt i dem några långdragna sekunder inser du att det här är ingen idé att försöka reda i nu. Från teknikbåset styr de din presentation och du ser upp på bilden bakom dig. Det är inte den senaste versionen av din presentation. Någon har förväxlat dem… Pupillerna vidgas, svetten börjar pressas fram, du känner att handen vill börja skaka och saliven försvinner som den sista droppen ur badkaret.
Det är nu det blir tydligt vad som ska vara tatuerat på din hornhinna, inpräntat i din ryggrad, kodat i ditt DNA och kanske till och med skrivet på din handflata.
Ditt syfte.
Så hur formulerar du syftet med din presentation?
När du arbetar med syftet med din presentation ska du fokusera på det specifika syftet i den retoriska situation du befinner dig i. Många säljare jag träffar vill formulera syftet med ett affärsfokus. Vi ska sälja mer av X. Här går vi fullständigt bort oss i i formuleringen av syftet.
Ditt syfte ska hjälpa dig att välja argument.
Din organisations övergripande syfte är inte intressant här. Syftet ska specifikt styra innehållet och argumenten i den aktuella presentationen. Ett exempel från en kund som jag hjälpte med ett event för många år sedan förtydligar vad jag menar.
Jag skulle hjälpa en stiftelse att skapa ett event inför deras tio-års jubileum. Deras egna formulerade syfte var i korta ordalag: Vi vill öka intäkterna, få fler bidragsgivare och ökad kännedom för organisationen. Du kan enkelt se att vägen till mer intäkter är fler bidragsgivare och vägen till fler bidragsgivare är ökad kännedom. Så fokus för oss när vi ska skapa ett relevant syfte är att titta på just kännedomen. De övriga två syftena behöver vi inte ens blanda in. Så frågan vi ställer oss är hur ska vi öka kännedomen och på vilket sätt. Vi visste att vi skulle skapa ett event av något slag och baserat på vad denna stiftelse ägnar sig åt, landade vi i syftet att: Vi ska skapa positiva känslor för Stiftelse X. Med det som syfte kan vi snart se hur innehållet, designen, färgerna, inbjudan och allt kan börja ta form. Kort sagt, med det syftet fick vi hjälp att välja argument.
Ditt syfte ska ge dig inspiration och väcka känslor i dig för det du talar om.
När du formulerar ditt syfte sträva efter att använda starka verb såsom: inspirera, väcka, skapa, engagera… för att med syftets hjälp inspirera dig och väcka känslor i dig – för det är vägen att inspirera och beröra dina åhörare.
…
Åter till historien: Pupillerna vidgas, svetten börjar pressas fram, du känner att handen vill börja skaka och saliven försvinner som den sista droppen ur badkaret…
Här har du ett val. Inleda din presentation med ursäkter, beskyllanden och nervositet. Eller släppa alla idéer och acceptera känslorna som far runt i dig fullt ut. Ta ett djupt andetag, låt munnen och ögonen le, vilket hjälper dig att slappna av, och fokusera på ditt rätt formulerade syfte: Jag ska skapa positiva känslor för Stiftelsen.
I andetaget tar du in de positiva känslorna, drar dig till minnes vad som skapat de positiva känslorna för dig i jobbet med Stiftelsen. När du lyfter blicken och möter din publik, tar in dem och empatiskt känner på ditt syfte som du så gärna vill att de ska förstå och dela med dig, vänder energin bort från dig och mot de du vill nå fram till. Då finns orden där i dig, de lever i luften mellan dig och dina åhörare, och utmaningen som är kvar är om du vågar lita på dem eller inte… Genast minns du historien som fick dig att byta ett välbetalt jobb inom finans till ett lågavlönat jobb inom välgörenhetsorganisationen. Du rör dig naturligt från känslan du skapat genom historien till de mer logiska argumenten för Stiftelsens jobb och landar sedan i en berättelse från förra veckan då du gjorde besök på flera platser där stiftelsen bidragit med stöd och vågar drömma framåt om ert fortsatta jobb och effekterna av det.
…
Jag säger inte att detta sätt är lätt. Men vi behöver sätta mål och visioner med våra tal och presentationer som möjliggör för oss att känna och beröra och få vara oss själva på scen. Det enda du egentligen behöver komma ihåg är var du är på väg. Och det enda du i stort kan kontrollera är just det: Vart du är på väg.
Vägen dit kan du aldrig helt förutse.
Mina Kurser och Workshops
En Kurs eller Workshop är startskottet på en utvecklingsresa. En stor del av utvecklingen sker efter träningsinsatsen. För att den utvecklingen ska äga rum krävs det att utbildningen ger ett starkt avtryck. Insikt, förståelse, upplevelse och känslomässigt laddad motivation är nyckelord för att lyckas på sin resa.